MIJN ROL ALS

[ TRAINER ]

& [ COACH ]

"You can design and create, and build the most wonderful place in the world.

But it takes people to make the dream a reality."

Walt Disney

Inhoud van deze pagina
    Add a header to begin generating the table of contents

    OVER DEZE ROL

    Trainer en Coach: Jouw Weg naar Vitaliteit en Succes

    In de afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in diverse rollen als coach en trainer. Mijn expertise richt zich met name op gezondheidsmanagement en duurzame inzetbaarheid, ook wel bekend als vitaliteit en amplitie. Daarnaast heb ik me verdiept in leefstijl en gedrag vanuit een holistisch perspectief, en bezit ik kennis op het gebied van HRM in combinatie met interne marketing en communicatie, ook wel internal branding genoemd.

    Als trainer en coach help ik organisaties bij het ontwerpen van vitale, veerkrachtige organisaties met amplitie als leidend principe. We omarmen Design Thinking & Doing, waarbij we de gebruiker centraal stellen door middel van Human-Centered Design. Maar wat is een vitale organisatie? Hoe ziet deze eruit en wat is er nodig om deze te creëren en te behouden? Dit gaat verder dan denken; het draait om voelen en doen!

    team-action

    De juiste Mindset

    • Leren van mislukkingen
    • Maak het
    • Creatief zelfvertrouwen
    • Empathie
    • Optimisme
    • Omarm de dubbelzinnigheid
    • Itereren, itereren, itereren...

    Het doel: samen een vitale organisatie ontwerpen, voor nu en de toekomst.

    Je gaat als team op een actieve, dynamische en creatieve wijze aan de slag met de stappen van Design Denken en Doen.

    Samen zullen we een vitale organisatie ontwerpen, zowel voor het heden als voor de toekomst.

    Ontdek mijn diverse aanbod als:

    Leer hoe ik jou en jouw organisatie kan helpen groeien en excelleren.

    Welkom op jouw reis naar vitaliteit en succes!

    Design Thinking als methodiek

    En nu, aan de slag!

    Een eerste stap in de richting van een vitale organisatie is gezet door op andere wijze te kijken, voelen en ervaren. Het is een amplitieve (versterkende) aanpak welke laat zien welke verbindingen er zijn bieden ruimte om samen met alle medewerkers een positieve beweging te starten.

    Van denken naar doen mindset

    • Laten zien, niet vertellen
    • Focus op menselijke waarden
    • Schep duidelijkheid
    • Omarm experimenteren
    • Wees je bewust van het proces
    • Voorkeur voor actie
    • Radicale samenwerking

    Gemeenschappelijke principes

    • Menscentraal
    • Discipline overschrijdend en samenwerkend
    • Holistisch en integraal
    • Flexibiliteit en comfortabel met ambiguïteit
    • Multimodale communicatievaardigheden
    • Groeimindset

    Hieronder in het kort de stappen die worden doorlopen:

    • STAP 1: Point of view, hoe zie jij het?
    • STAP 2: Bewust voelen & begrijpen;
    • STAP 3: Ideeën vormen en keuzes maken;
    • STAP 4: Inzetten door te doen en ervaren;
    • STAP 5: Waarderen en valideren, tijd voor reflectie.
    team-top

    KANA SPECIALIST VR

    Wil je het welzijn en de veerkracht van je medewerkers verbeteren? Als Kana Specialist staat ik klaar om je te helpen. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe!

    KANA SPECIALIST DAILY LIFE

    Wil je het welzijn en de veerkracht van je medewerkers verbeteren? Als Kana Specialist staat ik klaar om je te helpen. Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe!

    TEAMTRAINING DISC

    Zijn jullie ambitieus en willen jullie als team groeien? Dan is deze 2-daagse incompany training waardevol. Wil je ook beter samenwerken als team?

    TMA VOOR ORGANSATIES

    Teambuilding door middel van talent verheldering. Tijdens een teamtraining met elkaar onderzoeken op een spelende wijze welke talenten en valkuilen binnen het team aanwezig zijn. Wat zorgt voor meer bewustwording en begrip. En daardoor betere effectiviteit en communicatie.

    VITAAL LEIDERSCHAP PROGRAMMA

    Als organisatie is het van groot belang om de inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers te waarborgen. Maar hoe doe je dat als leidinggevende binnen de organisatie? Vitaal leiderschap biedt hierbij de oplossing.

    STAP VOOR STAP NAAR EEN VITALERE BUSINESS

    STAP 5
    STAP 5

    Waarderen & valideren

    De waarde van een product of dienst wordt bepaald door de gebruiker. Het is hierin dan ook belangrijk om feedback van de gebruikers vragen. De kan op basis van de eerdere vragen:

    • Is er voordeel ervaren;
    • Is er pijn verzacht;
    • Is het ondersteunend aan de taken.

    Op basis van deze drie vragen en doorvragen kan worden onderzocht of er waarde wordt toegevoegd en er sprake is van een 'fit' of dat er aanpassingen nodig zijn en ruimte is voor verdere ontwikkeling en verbetering. Het doel is een perfecte fit, maar belangrijkste is het proces om hier mee bezig te zijn.

     

    STAP 3
    STAP 3

    Ideeën & keuzes

    In het vormen van ideeën en maken van keuzes stap van voelen en begrijpen ontzettend belangrijk. De volgende vragen kunnen helpen bij het verhelderen van dit beeld:

    • Welke voordeel wordt ervaren;
    • Welke pijn wordt verzacht of voorkomen;
    • Welke (of op welke wijze) worden taken ondersteund.

    Op basis van deze drie vragen en doorvragen kan worden onderzocht welke behoefte is er? Welk voordeel wordt ervaren of wordt gewenst en welke pijn wordt ervaren en hoe deze mogelijk kan worden verzacht of weggenomen. Soms gaat het om het ervaren en voelen van de ondersteuning bij de dagelijkse taken.

    Wat is de droom als het gaat om het creëren van aanbod en hoe kun je deze dromen concreet maken. Aansluiten bij je doelgroepen door een juiste fit.

    STAP 1
    STAP 1

    Inzicht, behoefte & gedrag

    Vanuit welk standpunt gaan we aan de slag?! In de voorbereiding is dit iets waar je al hebt over nagedacht. Dit is het verplichte huiswerk, want zonder inzicht, behoefte en het juiste gedrag komen we niet verder.

    STAP 4
    STAP 4

    Doen & ervaren

    Doen is ervaren en beleven en dus belangrijk. Het is met name belangrijk dat wordt ingezet op basis van een persoonlijke behoefte en vraag. Een keuze is hierin persoonlijk op basis van intrinsieke motivatie, behoefte en vraag. Als team is het belangrijk om hierin gezamenlijk de keuze te maken. Hierdoor wordt standaard aanbod vertaald naar maatwerk door deze als individu of als team anders te benaderen.

    STAP 2
    STAP 2

    Voelen & begrijpen

    Gezondheid, vitaliteit, inzetbaarheid, werkplezier en werkgeluk, zomaar een greep uit de thema's van nu. Iedereen heeft wel een gedachte of kan iets benoemen als het gaat om één van deze thema's. Belangrijk is dat we ze begrijpen, doorleven en voelen vanuit onze persoonlijke energie, maar juist ook als team en organisatie.

    We omarmen hierin het gedachtegoed van 'Amplitie'. Amplitie is hét kernbegrip uit de positieve organisatiepsychologie, waarbij het draait om bevorderen in plaats van voorkomen (preventie) of herstellen (curatie).

    TEAMWORKING-02

    Interactief met elkaar aan de slag!

    Ik kijk nu anders naar onze dienstverlening.

    Er wordt beter ingezet op bevlogenheid van het individu.

    Ik ben mijzelf beter gaan begrijpen.

    We communiceren beter met elkaar binnen de organisatie.

    We geven constructief feedback om een bijdrage te leveren in vernieuwing en verbetering.

    Ik luister beter naar mijn gevoel en dat van het team.

    Ik ervaar persoonlijk en in mijn team meer veerkracht.

    STAP VOOR STAP NAAR EEN VITALERE BUSINESS

    STAP 1
    STAP 1

    Inzicht, behoefte & gedrag

    Vanuit welk standpunt gaan we aan de slag?! In de voorbereiding is dit iets waar je al hebt over nagedacht. Dit is het verplichte huiswerk, want zonder inzicht, behoefte en het juiste gedrag komen we niet verder.

    STAP 2
    STAP 2

    Voelen & begrijpen

    Gezondheid, vitaliteit, inzetbaarheid, werkplezier en werkgeluk, zomaar een greep uit de thema's van nu. Iedereen heeft wel een gedachte of kan iets benoemen als het gaat om één van deze thema's. Belangrijk is dat we ze begrijpen, doorleven en voelen vanuit onze persoonlijke energie, maar juist ook als team en organisatie.

    We omarmen hierin het gedachtegoed van 'Amplitie'. Amplitie is hét kernbegrip uit de positieve organisatiepsychologie, waarbij het draait om bevorderen in plaats van voorkomen (preventie) of herstellen (curatie).

    STAP 3
    STAP 3

    Ideeën & keuzes

    In het vormen van ideeën en maken van keuzes stap van voelen en begrijpen ontzettend belangrijk. De volgende vragen kunnen helpen bij het verhelderen van dit beeld:

    • Welke voordeel wordt ervaren;
    • Welke pijn wordt verzacht of voorkomen;
    • Welke (of op welke wijze) worden taken ondersteund.

    Op basis van deze drie vragen en doorvragen kan worden onderzocht welke behoefte is er? Welk voordeel wordt ervaren of wordt gewenst en welke pijn wordt ervaren en hoe deze mogelijk kan worden verzacht of weggenomen. Soms gaat het om het ervaren en voelen van de ondersteuning bij de dagelijkse taken.

    Wat is de droom als het gaat om het creëren van aanbod en hoe kun je deze dromen concreet maken. Aansluiten bij je doelgroepen door een juiste fit.

    STAP 4
    STAP 4

    Doen & ervaren

    Doen is ervaren en beleven en dus belangrijk. Het is met name belangrijk dat wordt ingezet op basis van een persoonlijke behoefte en vraag. Een keuze is hierin persoonlijk op basis van intrinsieke motivatie, behoefte en vraag. Als team is het belangrijk om hierin gezamenlijk de keuze te maken. Hierdoor wordt standaard aanbod vertaald naar maatwerk door deze als individu of als team anders te benaderen.

    STAP 5
    STAP 5

    Waarderen & valideren

    De waarde van een product of dienst wordt bepaald door de gebruiker. Het is hierin dan ook belangrijk om feedback van de gebruikers vragen. De kan op basis van de eerdere vragen:

    • Is er voordeel ervaren;
    • Is er pijn verzacht;
    • Is het ondersteunend aan de taken.

    Op basis van deze drie vragen en doorvragen kan worden onderzocht of er waarde wordt toegevoegd en er sprake is van een 'fit' of dat er aanpassingen nodig zijn en ruimte is voor verdere ontwikkeling en verbetering. Het doel is een perfecte fit, maar belangrijkste is het proces om hier mee bezig te zijn.

     

    TEAMWORKING-02

    Interactief met elkaar aan de slag!

    Ik kijk nu anders naar onze dienstverlening.

    Er wordt beter ingezet op bevlogenheid van het individu.

    Ik ben mijzelf beter gaan begrijpen.

    We communiceren beter met elkaar binnen de organisatie.

    We geven constructief feedback om een bijdrage te leveren in vernieuwing en verbetering.

    Ik luister beter naar mijn gevoel en dat van het team.

    Ik ervaar meer persoonlijke en in mijn team meer veerkracht.

    PRAKTISCHE INFORMATIE

    In de rol van trainer & coach hanteer ik een dagdeel als uitgangspunt voor de minimale afname. 

    Kosten voor een dagdeel zijn 500 euro.

    Voorbeeld:

    • +/- 250 euro voor intake ter voorbereiding
    • +/- 500 euro voor voorbereiding 2-daagse
    • 2000 euro voor de uitvoering 2-daagse
    • 250-500 euro verslaglegging en feedback
    • 250-500 euro overige kosten 

    Totaal bedrag circa 3250 tot 3750 euro

    Genoemde prijs is hierin zonder bijkomende kosten en slechts een indicatie voorafgaande een offerte. Tevens zijn de genoemde prijzen exclusief reis- en verblijfskosten*, 21% BTW en alle bijkomende kosten zoals bijvoorbeeld; voorbereiding middel inlezen, gesprekken, etc.

    *Verblijfskosten; indien nodig (bijvoorbeeld een 2-daagse op locatie) worden verblijfskosten in rekening gebracht tenzij hierin wordt voorzien door de opdrachtgever.

    INTAKE VOOR ORGANISATIE

    Er zal eerst een intake worden gedaan om helder te krijgen welke behoefte en vraag er is als het gaat om mijn inzet als trainer en/of coach. Op basis van de intake zal er informatie worden gevraagd welke zal dienen te voorbereiding van de begeleiding. 

    AANLEVEREN STUKKEN

    In het geval er documentatie nodig is ter voorbereiding zal de vraag zijn dit digitaal aan te leveren. Hiervoor zal of vanuit de organisatie een cloud service kunnen worden geboden of wordt het andersom geregeld. Informatie zal hoe dan ook ten alle tijden vertrouwelijk worden behandeld en na afloop worden verwijderd c.q. vernietigd indien het gaat om schriftelijke materialen. 

    PLANNING

    Er zal ook worden gekeken naar planning van data en tijden om te zorgen dat er voorafgaand gecommuniceerd kan worden naar de deelnemers. 

    LOCATIE

    Afspraken kunnen worden gemaakt voor incompany, maar het staat een organisatie natuurlijk vrij om een externe faciliteit in te zetten. Afhankelijk van het doel kan dit soms bijdragen aan de interactie en/of dynamiek in de deelnemersgroep. 

    De organisatie van de locatie beleggen we bij de organisatie zodat hierin geen onduidelijkheid ontstaat. Tevens heeft een organisatie vaak voorkeur voor externe locaties. 

    KOSTEN

    De kosten voor de voorbereiding worden meegenomen in de offerte.

    • Beamer / Digi-bord
    • Goede WIFI verbinding
    • Flipover
    • Voldoende bewegingsruimte

    Voorkeur heeft een setting welke creativiteit en inspiratie uitstraalt. 

    OVER DESIGN THINKING

    Design Thinking is een methodiek en denkwijze afkomstig uit de wereld van product ontwerpers. De eerste die deze term echt gebruikte was David Kelley van de Stanford D. School (een faculteit van de Stanford Universiteit gericht op ontwerpen) en het ontwerpbedrijf Ideo uit San Francisco.

    De gebruiker wordt centraal gesteld. Je weet dus zeker dat het ontworpen product of dienst aansluit bij echte emotionele wensen en behoeftes. Je bedenkt de oplossingen zelf in de organisatie met het eigen team.

    Het is zeker zinvol om aan de slag te gaan met een DESIGN THINKING methode als je:

    • waarde wil toevoegen voor de gebruikers;
    • wil vernieuwen, verfrissen en verbeteren;
    • ervaringen wil op doen die je kan laten zien;
    • durft te experimenteren;
    • echt wil samenwerken;
    • niet alleen wil denken, maar vooral wil doen!

    Er zijn wel eens vragen over de verschillen tussen de methodieken. Ze hebben een verschillend doeleinde. Toch kunnen de verschillende methodes ook in combinatie gebruikt worden.

    Hieronder zo beknopt & helder mogelijk beschreven:

    • Lean is een methode om processen doelmatiger te maken door het elimineren van overbodige stappen en handelingen. Deze methodiek is ontwikkeld in de fabrieken van Toyota om zo goedkoop en snel mogelijk te kunnen produceren met de juiste kwaliteit. Het doel is dus een doelmatig proces.
    • Agile is een organisatievorm gericht op flexibiliteit, waarbij gewerkt wordt in multidisciplinaire teams. Dat wil zeggen teams met teamleden uit verschillende disciplines. Deze teams werken in "sprints" van 2-3 weken. Dit zijn een soort miniprojecten met een duidelijk gedefinieerde scope. Het doel is om met een team zo snel mogelijk waarde te creëren en het plan en de planning snel aan te kunnen passen als dat nodig is.
    • Customer Journey is een methode om de 'reis' in kaart te brengen die de klant doorloopt om zijn doel te bereiken. Er wordt een overzicht gemaakt van de verschillende emoties die de klant tijdens zijn reis beleeft. Het doel is om inzicht te krijgen in wat de klant meemaakt. Vervolgens begint het verbeteren van deze klantreis door pijnpunten weg te nemen en positieve belevenissen toe te voegen.
    • Employee Journey is afgeleid van de Customer Journey en probeert de reis die de medewerker aflegt om zijn doel te bereiken in kaart te brengen en te verbeteren. Het doel is om te begrijpen wat de medewerker ervaart en dit te verbeteren om de medewerker tevredenheid te verhogen en uiteindelijk een betere klanttevredenheid.
    dance-disc
    DARE TO TAKE THE DISC!

    Life is like dancing. If we have a big floor, many people will dance. Some will get angry when the rhythm changes. But life is changing all the time.

    Don Miguel Ruiz

    esign Thinking Methode is bij uitstek geschikt voor het oplossen van zeer complexe problemen (ook wel wicked problems genoemd).

    Anything worth doing good takes a little chaos.

     

    Flea